درحال بارگذاری...

آیا از اثرات مخرب سم دیازینون اطلاع دارید؟(قسمت اول)

دسته بندی: بلاگ پروازیاران سیرنگ

آیا از اثرات مخرب سم دیازینون اطلاع دارید؟(قسمت اول)


آیا از اثرات مخرب سم دیازینون اطلاع دارید؟(قسمت اول)

سم دیازینون چیست؟ دیازینون (Diazinon) حشره کشی است که به گروهی از مواد شیمیایی معروف به خانواده ارگانوفسفات ها تعلق دارد. این ماده سمی یک مایع قهوه ای تیره تا بی رنگ تا است. این سم عملاً بی بو است و به راحتی نه در آب حل می شود و نه می سوزد. سموم کشاورزی زیادی حاوی دیازینون هستند و تحت نام های تجاری فروخته می شوند و به صورت گَرد ریزه، گرانول، مایع، کنسانتره و پوشش دور بذر ساخته می شوند.


چرا استفاده از سم دیازینون در برخی کشور ها ممنوع شد؟

به دلیل نگرانی هایی که دیازینون برای سلامت انسان و حیات وحش ایجاد کرده بود، استفاده از سموم دفع آفات مثل دیازینون توسط آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) ممنوع اعلام شد تا این سازمان برای ارزیابی دقیق برای ارتباط بین این ماده شیمیایی با سرطان و آسیب های ژنتیکی، تحقیقات بیشتری را انجام دهد.

 

باید این نکته را نیز در نظر گرفت که صنایع مواد شیمیایی فاقد نبوغ یا خلاقیت در تولید سموم کشاورزی نیستند. بلکه با تولید مثل هر نسلی از حشرات، صنعت، مواد شیمیایی قوی تری را هم تولید می کند تا بتوان از آن ها به عنوان جایگزین سموم خطرناک استفاده کرد. اما متأسفانه این حشرات حتی قادر به سازگاری با قوی ترین سموم نیز هستند.

موارد استفاده سم دیازینون

  1. سم دیازینون بر روی انواع گیاهانی مثل: درختان خزان شونده، مرکبات، انگور، زیتون، موز، ذرت، سورگوم، یونجه، پنبه، برنج، نیشکر، آفتابگردان، سویا، چغندر، پسته، خرما، لوبیا، زیتون، چای، غلات، سبزی، صیفی، جالیزی و گیاهان زینتی قابل استفاده است. برای آشنایی با نحوه استفاده از سم دیازینون در خانه حتما مقاله سم دیازینون برای گیاهان آپارتمانی را مطالعه کنید.
  2. دیازینون در جهت کنترل طیف وسیعی از حشرات جونده (برگخوار، ساقه خوار و ریشه خوار)، حشرات خاکزی (به منظور ضد عفونی بذر در مقابل لارو و حشرات بالغ آفت)، مگس ها، شپش ها و کنه ها نیز بکار می‌رود.

عملکرد سم دیازینون چگونه است؟

سم دیازینون با تأثیرگذاری بر سیستم عصبی حشرات و آفات باعث از دست رفتن کنترل آن ها می شود و در نهایت منجر به مرگ حشره می شود.


نسیم نصیری، تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۸


سم پاشی بذر پاشی پهپادسیرنگ کشاورزی باغداری

این مطالب را هم بخوانید!

تاثیر تغییرات آب و هوا بر مل پ...

آیا میدانید تاثیر تغییرات آب و هوا بر مل پاشی با پهپاد کشاورزی در چیست؟ باشه، در اینجا یک مقاله کوتاه در مورد تأثیر تغییرات آب و هوا بر مل پاشی با پهپاد به همراه نتیجه‌گیری نمونه‌ای بنویسیم: # تأثیر تغییرات آب و هوا بر مل پاشی با پهپاد ## مقدمه تغییرات آب و هوا به عنوان یکی از مسائل اصلی م...

ادامه مطلب »

نکاتی راجع به آبیاری

خیلی ها بر این تصور هستند که هر چقدر بیشتر ابیاری کنیم گیاهان بهتر رشد میکنند یا تصور اشتباه دیگر این است که یه دوره زمانی تعیین کنیم و برای مثال هفته ای 2 بار آبیاری کنیم. نکته حائز اهمیت این است که بسته به فصل و نوع گیاه و بافت خاک زمان آبیاری متفاوت است.

ادامه مطلب »

تاثیر تغییرات اقلیمی بر کاشت م...

"تاثیر تغییرات اقلیمی بر کاشت میوه‌ها" یک موضوع مهم و جذاب در زمینه کشاورزی و محیط زیست است. این مقاله می‌تواند به تحلیل تغییرات اقلیمی و چگونگی تأثیر آن بر تولید و کیفیت میوه‌ها پردازد. در ادامه، یک ساختار ممکن برای این مقاله ارائه می‌شود: عنوان: تاثیر تغییرات اقلیمی بر کاشت میوه‌ها: چالش‌ها و...

ادامه مطلب »

در سراسر ایران با کاربران حرفه‌ای

عملیات کارشناسان سیرنگ

استان مازندران
استان گلستان
استان آذربایجان

+98 21 4417 9162

مدیر فروش داخلی 107

+98 21 4417 9168

کارشناس فروش 1 - داخلی 101

+98 21 4417 9112

کارشناس فروش 2 - داخلی 102

+98 21 4417 9218

کارشناس فروش 3 - داخلی 103

+98 21 4417 9234

مدیر ترویج - داخلی 108

+98 21 4417 9228

خدمات پس از فروش - داخلی 116